GC METAL realizuje infrastrukturę peronową zgodną z wytycznymi PKP! Mowa o systemach peronowych GC RAIL. To nowoczesne rozwiązanie, które spełnia wszelkie wytyczne i wymagania Polskich Kolei Państwowych dotyczące kolejowych obiektów obsługi podróżnych oraz oznakowania stałego stacji pasażerskich. Co to oznacza?
Konstrukcja systemów peronowych – wytyczne PKP
Nie sposób wymienić wszystkich wymagań dla obiektów obsługi podróżnych oraz oznakowania stałego stacji pasażerskich, jakie są stawianie inwestorom przez PKP. Najogólniej rzecz ujmując, są to wytyczne, których celem jest to, aby projektowana i tworzona baza kolejowa zapewniała jak najlepszy dostęp podróżnych do infrastruktury pasażerskiej, w tym osób niepełnosprawnych oraz z ograniczoną możliwością poruszania się.
Wytyczne PKP dotyczą na przykład takich elementów, jak:
Kolorystyka obiektów obsługi podróżnych. Stylistyka wszystkich elementów wyposażenia peronu powinna być jednolita, spójna.
Jakość zastosowanych materiałów. Infrastruktura kolejowa i pasażerska powinna być wykonana wyłącznie z materiałów, które są przeznaczone do stosowania w obiektach użyteczności publicznej. Materiały budowlane powinny posiadać oznakowanie informujące o dopuszczeniu do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie. Wszystkie elementy metalowe powinny posiadać zabezpieczenie antykorozyjne.
Układ komunikacyjny obiektów obsługi podróżnych. Ciągi komunikacyjne powinny być pozbawione jakichkolwiek przeszkód, które mogłyby utrudniać podróżnym utrzymanie prawidłowej trasy poruszania się.
Rozmieszczenie elementów wyposażenia stacji i przystanków. Elementy wyposażenia peronu powinny być rozmieszczone w taki sposób, aby wokół nich znajdowało się miejsce na sprawne poruszanie się podróżnych. Szczegółowe wytyczne dotyczące rozmieszczenia elementów wyposażenia peronu:
miejsce na nogi: co najmniej 0.4 m szerokości;
odległość kosza na śmieci od miejsca siedzenia: minimum 1 m;
odległość pomiędzy pozostałymi elementami wyposażenia peronu: co najmniej 0.8 m.
Liczba obiektów małej architektury. Dotyczy to takich elementów jak wiaty przystankowe, miejsca siedzące, kosze na śmieci, stojaki rowerowe, balustrady, ogrodzenia. Liczba elementów małej architektury zależy od planowanej dobowej liczby zatrzymań pociągów na danym peronie oraz liczby pasażerów.
Jakość wykonania i wymiary poręczy. Przy pochylniach i schodach poręcze powinny być montowane na wysokości 0.75 i 0.9 m. W przypadku otwartej przestrzeni, w której istnieje ryzyko wypadnięcia podróżnych, należy również montować poręcze na wysokości 1.1 m. Poręcze powinny być wykonane ze stali nierdzewnej, stali ocynkowanej malowanej proszkowo, ewentualnie innych materiałów równoważnych, o zbliżonych właściwościach.
Parametry balustrad i ogrodzeń. Ogrodzenia powinny posiadać zabezpieczenie antykorozyjne. Minimalna wysokość ogrodzenia to 1.1 m. Rozstaw szczeblin w balustradach i ogrodzeniach nie powinien być większy niż 0.12 m. Minimalna średnica szczeblin to 5 mm.
Parametry wiat przystankowych. Wiata siedziskowa powinna mieć co najmniej 4 m długości. Wiaty należy tak ustawiać, aby były zwrócone w kierunku każdej czynnej krawędzi peronowej. Wiata siedziskowa powinna być skonstruowana w taki sposób, żeby miała co najmniej dwie prostopadłe do siebie pełne ściany. Minimalna wysokość użytkowa wiaty siedziskowej to 2.2 m. Pod jej zadaszeniem powinna znajdować się odpowiednia przestrzeń, która pozwoli na poruszanie się wózkiem inwalidzkim. Jej minimalne wymiary to 1.5 x 1.5 m.
Wymiary elementów małej architektury. Ławki peronowe powinny zostać przytwierdzone na stałe do podłoża, w taki sposób, aby nie dało się ich przemieścić lub usunąć. Minimalna szerokość siedziska to ok. 0.5 m. Miejsca siedzące powinny być montowane na wysokości od 0.42 do 0.45 m.
Zaleca się, żeby kosze na odpady miały pojemność co najmniej 50 litrów.
To tylko część wytycznych PKP, zgodnie z którymi są realizowane systemy peronowe GC RAIL.
Z czego składa się system peronowy GC RAIL?
Systemy peronowe GC RAIL są tworzone w sposób kompleksowy. W ich skład wchodzą takie elementy, jak:
wiata peronowa,
wiata sektorowa.
ławka peronowa,
balustrada na pochylnię dla osób z niepełnosprawnością,
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.